Eğitimin önemini herkes bilir ve farkındadır. Eğitim planları hazırlanır, Eğitim içerikleri belirlenir ve eğitimler verilir. Fakat sonuçları fayda açısından raporlandığın da kuruma yeteri derecede katma değeri olmadığı görülür.
Sebebi maalesef eğitimlerin belirli bir metodolojiye göre hazırlanmamasından kaynaklanmaktadır. Sizlere eğitimlerin nasıl kalıcı olacağı ve şirkete katma değer sağlayacağını anlatacağım.
Tüm eğitimcilerin bildiği üzere; insan belleği; Okuduklarının %10’unu, İşittiklerinin %20’sini, Gördüklerinin %30’unu, Hem görüp hem işittiklerinin %50’sini, Söylediklerinin %80’ini, Uygulayarak söylediklerinin %90’ını hatırlar.
1- YAŞAYAN BİR EĞİTİM
ü Eğitim yaşamalı, Sadece yılın belirli bir gününde, Belirli bir zaman dilimde verilen bir uygulama olmamalı.
ü Uygulama kişinin çalışma süresince canlı tutulmalı.
ü Verilen eğitim insanın tüm duyularına hitap etmeli, Kişi eğitimi gerek eğitim süresince ve eğitim sonrası işinin başına gittiğinde eğitimle ilgili görselleri görmeli, Eğitimle ilgili bilgileri duymalı, görmeli, hissetmeli ve hatta tatmalı.
Bunu sağlamak için;
o Eğitim 2 veya 3 Modülden oluşmalı
o Eğitime gelmeden önce eğitimle ilgili kişilerin hazırlık yapmaları sağlanmalı ( Davetiyelere kısa sorular ve anketler yapılabilir )
o Bir sonraki eğitimde ilk eğitimin kısa bir tekrarı kişilere yaptırılmalı
o Bir sonraki eğitime bir bireysel veya takım çalışması verilmeli
o Eğitimde gördüğü görseller veya sloganları mağazasına gittiği zaman görmesi sağlanmalı.
o Eğitimde duyduklarını mağaza yöneticisinden de duymalı.
o Eğitimde yediği bir şeyi, işyerinde de yediğinde aklına eğitim gelmeli.
o İşyerinde ki görseller kişilerin bilinç altlarına yerleştirilmeli eğitimi sürekli hatırlaması sağlanmalı
o Eğitim 2 veya 3 Modülden oluşmalı
o Eğitime gelmeden önce eğitimle ilgili kişilerin hazırlık yapmaları sağlanmalı ( Davetiyelere kısa sorular ve anketler yapılabilir )
o Bir sonraki eğitimde ilk eğitimin kısa bir tekrarı kişilere yaptırılmalı
o Bir sonraki eğitime bir bireysel veya takım çalışması verilmeli
o Eğitimde gördüğü görseller veya sloganları mağazasına gittiği zaman görmesi sağlanmalı.
o Eğitimde duyduklarını mağaza yöneticisinden de duymalı.
o Eğitimde yediği bir şeyi, işyerinde de yediğinde aklına eğitim gelmeli.
o İşyerinde ki görseller kişilerin bilinç altlarına yerleştirilmeli eğitimi sürekli hatırlaması sağlanmalı
2- FARK YARATAN BİR EĞİTİM
Eğitim fark yaratmalı. Katılımcının girdiği eğitim daha önce girdiklerinden ve benzerlerinden farklı olmalı eğitimin kendine özgü bir konsepti olmalı.
Eğitim fark yaratmalı. Katılımcının girdiği eğitim daha önce girdiklerinden ve benzerlerinden farklı olmalı eğitimin kendine özgü bir konsepti olmalı.
3- FARKINDALIK YARATAN BİR EĞİTİM
Eğitim farkındalık yaratacak uygulamalarla desteklenmeli. “ Farkında olmak demek an içinde yaşamak, yani şuurlu ve uyanık olmak demektir “
Örneğin: Bir müşterimi seviyorum eğitiminde, Personele
· Müşterinin önemini,
· Müşteri olmazsa ne olabileceğini
· Müşteri kaybının nelere yol açabileceğini vb..
Bir senaryo ile yaşatmak ve farkındalık yaratmak.
4- HEDEF ODAKLI BİR EĞİTİM
ü Eğitimin hedefleri belirlenerek içerik hazırlanmalı.
ü Doğru konu
ü Doğru eğitim içeriği
ü Doğru eğitim hazırlığı
ü Doğru eğitim tekniği
ü Doğru sunma
ü Doğru kitle
ü Doğru feedback
5- HEYECAN YARATAN BİR EĞİTİM
· Eğitim kişilerde heyecan yaratmalı.
· Kişi eğitime gelmeden eğitimi için heyecanlanmalı ve sürpriz bir şey olduğu belirtilmeli ( Eğitim içeriği kendisine davetiye olarak gönderilmeli )
· Eğitimler resimli olarak duyurulmalı, diğer çalışanlar bu resimleri görüp merak etmeli
6- İNTERAKTİF BİR EĞİTİM
Katılımcıların eğitimde aktif olacakları, Eğitimi birlikte oluşturacakları, Bireysel olarak herkesin eşit katılımını sağlayacak uygulamalarla desteklenmeli.
7- YARATICILIĞA TEŞVİK EDEN BİR EĞİTİM
Bireysel ve takım halinde eğitim içeriği ile ilgili yaratıcılığa teşvik eden uygulamalar içermeli
8- SİSTEMATİK DÜŞÜNMEYİ SAĞLAYAN BİR EĞİTİM
ü Yazmak çok okumuş, bilgili kişilerin yaptığı bir etkinliktir.
ü Yazmak sistematik düşünmeyi kazandırır.
ü Düşüncelerimiz, kağıt üzerine dökmeye geçinceye kadar net değildir.
ü Bu nedenle eğitime giren kişilerin eğitim içinde veya dışında yazmalarının sağlanması.
Örneğin: Eğitim sonunda eğitim alanlardan o gününün nasıl geçtiğini ve neler öğrendiklerini kısa kısa bir arkadaşına mektupla anlatması istenebilir. Bir iki kişinin ki okutulabilir.
9- DİNLEYENİN AKLINDA SORU İŞARETİ BIRAKMAYAN BİR EĞİTİM
Ø Eğitiminin içeriği hazırlanırken dinleyenin aklında soru işareti oluşturacak kelimeler, konular ve uygulamalar kalmayacak şekilde hazırlanmalı.
Ø Eğitimin başında herkesten bu eğitimden neler öğrenmeyi beklediklerinin kısaca eğitimden beklentilerini öğrenmek.
Ø Eğitim sonunda ise teker teker o kişilere beklentilerinin karşılanıp karşılanmadığını sormak.
Ø Eğitim yaşanmış örnekler ile ( Kişisel, Kurumsal, Sektörel ve dünyadan ) pekiştirilmeli.
Ø Tekrar etmesini sağlayan ( Paylaşımcı )
Ø Eğitiminin içeriği hazırlanırken dinleyenin aklında soru işareti oluşturacak kelimeler, konular ve uygulamalar kalmayacak şekilde hazırlanmalı.
Ø Eğitimin başında herkesten bu eğitimden neler öğrenmeyi beklediklerinin kısaca eğitimden beklentilerini öğrenmek.
Ø Eğitim sonunda ise teker teker o kişilere beklentilerinin karşılanıp karşılanmadığını sormak.
Ø Eğitim yaşanmış örnekler ile ( Kişisel, Kurumsal, Sektörel ve dünyadan ) pekiştirilmeli.
Ø Tekrar etmesini sağlayan ( Paylaşımcı )
10 - ÖLÇÜMLENEBİLEN BİR EĞİTİM
ü Eğitimin başarısını ölçmek ve katılımcıların kendi bildiklerini kontrol etmesi için;
ü Eğitim sonunda mutlaka kısa test yapılmalı ve birlikte cevaplandırılarak sonuçları paylaşılmalı
ü Eğitim değerlendirme formu doldurulmalı
11 - RAHATLATAN BİR EĞİTİM
Eğitime gelen katılımcılar genellikle yoğun bir çalışma ortamından gelmektedirler.
Hatta bazen izinli günlerine denk gelmekte veya izin günü gelmeden yoğun bir çalışma haftasının en son gününe denk gelmektedir.
o Sabah başlayan eğitimlerde rahatlatıcı ve eğitime hazırlayıcı bir aktivite ile başlanmalı.
o Eğitim süreleri gözden geçirilmeli.
o Konu ağırlıkları dengeli dağıtılmalı.
o Eğitim verilecek ortam gözden geçirilmeli ( Masa, Sandalye vb. 1 Tam gün orda oturduklarını düşünerek )
o Eğitimciler çıktıklarında
o Sabah başlayan eğitimlerde rahatlatıcı ve eğitime hazırlayıcı bir aktivite ile başlanmalı.
o Eğitim süreleri gözden geçirilmeli.
o Konu ağırlıkları dengeli dağıtılmalı.
o Eğitim verilecek ortam gözden geçirilmeli ( Masa, Sandalye vb. 1 Tam gün orda oturduklarını düşünerek )
o Eğitimciler çıktıklarında
“ İyi ki bugün bu eğitime geldim. Yeni şeyler öğrendim, Eğlendim, Dinlendim, Rahatladım “
Bu metodolojiyi güzel bir sözle tamamlayalım;
v Ne duyduysam UNUTTUM.
v Ne duyar ve görürsem, biraz HATIRLARIM.
v Ne duyar, görür ve onunla ilgili soru sorar veya birisi ile tartışırsam, ANLAMAYA BAŞLARIM.
v Ne duyar, görür, tartışır ve yaparsam, bilgi ve beceri KAZANIRIM.
v Başkasına ne öğretirsem, İYİCE ÖĞRENİRİM.
Hazırlayan : Ahmet KİK
Hazırlayan : Ahmet KİK
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder